Sąsajos



Darius Čiuta. Fonografija parodai

Apie įsiklausymą

Dariaus Čiutos projekto „Fonografija parodai” (Lietuvos dailė ’12, ŠMC) idėjų žemėlapis

Yra daug būdų klausytis.

Atviroje erdvėje visada esti galybė pasirinkimų, į ką atkreipti savo dėmesį. Susitelkus į už 50 metrų prie kavinės staliuko vykstančio pokalbio metu iki mūsų ataidinčius balsus, už dėmesio horizonto nejučiomis lieka pravažiuojančio dviračio garsas, medyje čiulbančio paukščio trelės ar pavėjui plazdančio plastikinio maišelio traškesys. Kasdieniška daiktų, erdvių, šviesų, pavidalų išklotinė beveik nuolatos išsidėsto mūsų dėmesio paribiuose, kartais, vis dėlto, sužadindama nuostabą. Kone metafizinį jausmą, susijusį su daiktų ir formų gyvenimu ten, kur jų nesirenkame, kur mūsų nėra, kur skleidžiasi nepertraukiama būtis. Jai mūsų netgi nereikia.

Tačiau mūsų pasirinkimų aibėje galimas ir tas, kuriuo visiškai nepragmatiško akstino, dėmesingumo ir nuostabos vedini renkamės prie tos būties priartėti. Jei pasirenkame įsiklausyti į kasdienį garsų ladšaftą, jis staiga atgyja, išnyra iš savaime suprantamybėje skendinčio fono ir tampa ryškus it impresionistų peizažų potėpiuose mirgančios spalvos. Garsai ima aidėti, atsispindėti nuo architektūrinių formų, sklisti įvairiomis kryptimis, kalbėtis tarpusavyje ar skleistis autonomiškoje savo vietos ir laiko tikrovėje.

Stereo kolonėlėmis perteikta įrašytų garsų erdvė suplokštėja. Ji tampa savotišku ekranu, projekcija. Žiūrint į ekraną, aplinką, kurioje jis yra, „užgesina” tamsa – reali, fizinė kino salės tamsa arba mūsų dėmesio tamsa, „išjungianti” daiktus ir formas, esančius aplink. Panyrame į konkrečiame ekrano stačiakampyje sutelktą regimybės seansą. Iš kolonėlių skambantis aplinkos garsų įrašas dažniausiai tampa mūsų suvokiamas kaip panašus dėmesio koncentravimo seansas, tik, žinoma, besiskleidžiantis akustinės patirties būdu. Taip jis netenka visa apimančios, begalinės laike sklindančios garsinių įvykių ir palečių dimensijos, tačiau perkelia klausytoją į įprastesnę įsiklausymo situaciją: klausau tam tikros trukmės, tam tikro žanro, su tam tikra intencija sukurto įrašo iš kolonėlių, vadinasi, atlieku ir tam tikru būdu tam tikrą prasmę sukuriantį veiksmą, kurioje mano dėmesio ritmas įgauna formą įsiklausymo seanso metu. Klausausi garso kaip menamos erdvės, atribotos nuo visko, kas ją supa.

Tai, ką vadiname menu, mus dažnai perkelia į kitą suvokimo registrą, kurį dažnai iš įpročio suvokiame kaip autonomišką ir atskirą nuo to, kas į jį nepatenka. Garso meno formos, savaime suprantama, nėra jokia išimtis. Garsas komponuojamas, įterpiamas į erdvę, siejamas su objektais, juo kuriamos prasmės, numatomos jo suvokimo sąlygos. Tačiau ne visada tai, kas apibrėžta, įprasta ir konvencionalu klausytojo santykyje su garsu yra vienintelė įmanoma garso suvokimo duotybė.

Tad yra daug būdų klausytis. Viena yra klausytis rytinio pasivaikščiojimo metu. Kas kita – išgirsti prislopintos lauko garsų panoramos kambaryje, kuriame šiuo metu esi. Galima klausytis muzikinio kūrinio tyliai, kaip fono (net jeigu tai triukšmingas kūrinys, jeigu jo klausytume įprastu garsu). Galima tyrinėti savąjį santykį su laiku besiklausant kompaktinės plokštelės keletą kartų iš eilės. Galima klausytis santykio, kurį staiga atrandi beklausydamas dviejų dirbtinių ar natūralių garso šaltinių ir nukreipdamas žvilgsnį į kurį nors kambaryje esantį objektą. Galima bandyti aprėpti kuo platesnę tuo pačiu metu tavo akims ir ausims atsiveriančią garso ir vaizdo formų aibę ir suprasti, kad tam visiškai nereikalingos kolonėlės ar ekranas. Galima bandyti pajusti, kaip garsas skleidžiasi tam tikroje architektūrinėje erdvėje bei bandyti nuspėti, kaip jis atsimuša nuo vieno ar kito objekto ir įsivaizduoti, kaip tai galėtų skambėti kitur. Galima mėgautis menamais garsais, lygiai taip pat, kaip ir menamais vaizdiniais, į kuriuos nurodo (ar, atvirkščiai, kurių neapima) realūs tuo metu skambantys garsai.

Paroda susideda ne tik iš konkrečios vietos, kurioje eksponuojami konkretūs kūriniai, kuriantys aiškias ir artikuliuotas prasmes. Lankytojui paroda visada yra ir efemeriškas įspūdžių srautas, choreografiškas žvilgsnio žemėlapis, patirtis konkrečią dieną su konkrečiomis į ją atvedusiomis ir joje nutikusiomis aplinkybėmis, nuotaikomis, niuansais. Ir nors įprastinėmis konvencijomis paroda organizuoja aiškų ir apibrėžtą dėmesio lauką (tai yra esminė parodos egzistavimo sąlyga, be kurios ji būtų nereikalinga), paralelinės patirčių dimensijos nuolat egzistuoja šalia ir tarsi laukia mūsų pasirinkimų.

Paroda turi ir savo akustinį landšaftą, gyvuojantį nepriklausomai nuo arba kartu su vizualiniais potyriais. Dariaus Čiutos „Lietuvos dailės ’12”parodai sukurta atribota architektūrinė struktūra gali tapti tarpine stotele, asmeniško įsiklausymo vieta, į kurią sklinda parodos erdvėje ir aplink ją gimstantys garsiniai įvykiai. Kontempliuojant akustinius pojūčius, mintys laisvos plaukti abstrakčių vaizdinių, vizualinių metaforų, įsivaizduojamo ir įgarsinto erdviškumo, laiko patirties, atsirandančių ir ištirpstančių įspūdžių link. Garso takelis sukurtas įrašant „Lietuvos dailės ’12”parodos erdvėje sklindančius garsus, tokiu būdu pasitelkiant fonografijos – aplinkos garsų, sklindančių konkrečiu laiku ir konkrečioje vietoje fiksavimo – principą. Jo besiklausant, tiesiogiai ir netiesiogiai susisieja ne tik garsas, erdvė ir vaizdas, bet ir skirtingi parodos patyrimo būdai skirtingose jos dalyse. Čia girdi tai, ką gali matyti ten. Tai ne tik pasiūlymas suklusti, bet ir pabandyti įsivaizduoti, kaip iš vieno parodos segmento perspektyvos gali suprasti tai, ką patyrei kitose jos dalyse.

Projekto kuratorius Tautvydas Bajarkevičius

Architekto ir garso menininko Dariaus Čiutos projektas „Fonografija parodai” parodoje „Lietuvos dailė ’12” yra tęstinio įvykių ciklo „Sąsajos” dalis 

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: